onsdag 13 december 2017

Han hoppade av MC-gänget - nu har vittnesskyddet dragits in


Ärret från skottskadan är fortfarande färskt. När Ayman hoppade av Bandidos supporterklubb och vittnade mot grovt kriminella trodde han aldrig att det skulle sluta med att han själv blev utpressad, skjuten – och fick vittnesskyddet indraget av polisen. GP har träffat honom på hemlig ort. – Mitt livs största misstag var att vittna, säger Ayman.

Vi står på en parkeringsplats någonstans i Sverige. Ayman Mahmoudi lägger lite tobak i ett rullpapper och formar en cigarett. Tar fram tändaren och drar ett djupt bloss.
Ayman är på flykt. Av säkerhetsskäl vet inte ens GP var han bor.

– Polisen lovade att skydda mig. Det var bara en stor fet lögn, säger Ayman, som tidigare hette Emil.

"Emil är en golbög. Satt i ett videorum som länkades genom en rättegång. Emil sjunger som värsta kanariefågeln" har någon skrivit i en tråd.
På samma forum sprids länkar till en tingsrättsdom från 2016. Den gäller bland annat en brutal misshandel med en kniv. I förundersökningen finns bilder på skjutvapen, blodiga handbojor, vapenförråd och blodstänkta väggar. Varvat med detaljerade förhör, flera av dem med Ayman Mahmoudi.

 

Ångrade sig i häktet

– Vad är Dinglarna? frågar förhörsledaren i polishuset i Göteborg.
Det är den 9 juni 2016.
– Det ska vara någon form av ny gruppering, svarar Ayman.
– Vilka är med i Dinglarna?
– Jag kan inte säga något, svarar Ayman.

Dagen efter förhöret, den 10 juni 2016, antecknar en åklagare:
"Ayman har varit med i Romano, undergrupp till Bandidos. Han hamnade i bad standing. (...) Ayman är nu med i Dinglarna.(...) Ayman kan visa på platsen där vapnet som användes mot (utelämnat namn) finns. Han kan peka ut vem som höll i kniven. Ayman vill ha beskydd."

 

Sköts sommaren 2017

Det är oktober 2017 och Ayman stänger passagerarrutan för att hålla ute kylan. Han drar ner byxkanten en bit och visar det färska kulhålet i ljumsken. I juli 2017 sköts Ayman Mahmoudi. Han säger att han väntade på tåget när en person dök upp, riktade en pistol mot honom och tryckte av. Mannen med vapnet hade tonad mopedhjälp på sig.

– Skottet träffade tre millimeter från kroppspulsådern. De sköt mig för att jag är en golare, säger Ayman Mahmoudi.
Sen visar han pappren från Kriminalvården. De är skrivna några veckor efter skotten i somras. Där står det att polisen avslutat hans vittnesskydd.

 

Ville inte leva som barn

Resan hit börjar redan när Ayman är liten. I hemmet fick han tidigt uppleva både våld och missbruk. På skolgården blev Ayman ­­— pojken med adhd — jagad av andra barn med bandyklubbor. I andra klass kastade de sten på honom.
– Läraren sa till mamma att det var för att barnen var rädda för mig. Jag hade så mörk hud och så mörka ögon, säger Ayman, vars berättelse bekräftas av andra i hans närhet som GP talat med.

Första gången Ayman Mahmoudi försökte ta sitt liv var han bara tio år. Han ställde sig framför en lastbil och sa att han inte ville leva längre. Under tonåren låstes han även i perioder in på slutna LVU-hem.
– Jag försökte ta livet av mig när jag var 15 år. Jag satt inne på mitt rum och försökte slita loss en sena i armen, säger han och visar ärren längs den tatuerade armen.

 

Träffade kriminella på ungdomshem

Det var även på ett av de statliga LVU-hemmen som Ayman kom i kontakt med den kriminella världen. Han introducerades då för andra killar som precis som han skulle komma att bli en del av den organiserade brottsligheten i Sverige.

– De fick mig att känna mig accepterad, som att jag äntligen hade något gemensamt med någon. Det är först nu man börjat fatta allt. Är man trasig så är man ett lätt byte, säger han.
Härifrån gick vägen in till den kriminella världen i raketfart. Som 21-åring gick han med i mc-klubben Romano, en supporterklubb till det kriminella mc-gänget Bandidos.


– Det var en kompis släkting som introducerade mig. De lovade mig guld och gröna skogar. Snackade om brödraskap och om ett liv med ny mening. I dag vet jag att det bara är skitsnack. Allt de här gängen säger handlar bara om att manipulera svaga människor till att utföra deras sysslor, säger Ayman Mahmoudi.

Han visar bilder från Romano-tiden. På bilderna står han i mc-väst och ler. Bredvid står Romano-presidenter, prospects och andra fullvärdiga medlemmar.

– Innan du blir fullvärdig medlem måste du göra allt som de andra säger till dig. Ska du driva in en skuld gör du det. Ska du misshandla någon, gör du det. Jag ska vara rak och säga att jag gjort mycket som jag ångrar i dag. Men just då var gänget en trygg punkt för mig, säger Ayman.

 

Stämplades som "bad standing"

Under tiden i Romano dömdes Ayman till över ett års fängelse för bland annat rån, försök till rån, skadegörelse, olovlig körning, rattfylleri och ringa narkotikabrott. När han kom ut, blev han så småningom osams med andra i klubben. Det hela resulterade i att han fick stämpeln "bad standing", något som i kriminella mc-kretsar betyder att man gjort sig ovän med klubben och får räkna med repressalier.

– De började hota mig. Att vara bad standing innebär att du helt plötsligt kan bli hotad, misshandlad och bötad på tiotusentals kronor. Därför sökte jag skydd i en ny gruppering som kallade sig för Dinglarna. Han som styrde var son till en av grundarna för Romano. På så sätt fick jag skydd. Men efter det gick allt ännu mer utför, säger han.

Han berättar att han egentligen ville lämna kriminaliteten helt efter Romano. Men umgänget med Dinglarna, där flera hade bakgrund i just Romano, gjorde det svårt att ta sig ur. Efter en serie brutala brott utförda av andra medlemmar inom Dinglarna, hamnade Ayman och de andra medlemmarna så småningom i en lägenhet i Göteborg. Det började som ett bråk om några försvunna Xanor-tabletter, ett ångestdämpande läkemedel, och slutade sen med att en i gänget misshandlades brutalt av sina vänner.

– Jag var också med och utdelade två slag. Men sen drog plötsligt någon fram en kniv och började skära upp hela killens arm. Det var så mycket blod där inne. Det var det värsta jag sett, säger Ayman Mahmoudi.

 

Blev lovad vittnesskydd - om han talade

I häktet bestämde sig Ayman för att samarbeta med polisen. Han hade nyligen fått reda på att han skulle bli pappa och såg helt plötsligt livet med nya ögon. Det var också därför han tackade ja till polisens vittnesskydd.
– Polisen sa till mig att: om du går hela vägen och vittnar för oss så kommer vi gå hela vägen och skydda dig, säger Ayman Mahmoudi.


Efter rättegången dömdes Ayman Mahmoudi till skyddstillsyn och placerades i en ny stad. I en utredning från Frivården står det att Ayman uttryckt en vilja till förändring, men att han är i mycket stort behov av stöd, hjälp och kontroll för att inte falla tillbaka. Ayman säger att han hoppades kunna starta ett nytt liv som pappa - fri från droger, våld och kriminalitet. Men så blev det inte.
– Vi placerades i en stad där det bodde en massa Bandidos-supportrar. När jag gick ute på stan, blev jag igenkänd av en nära släkting till en Bandidos-medlem.

 

Hotade spränga hans familj

Enligt Ayman Mahmoudi uteblev de utlovade psykologsamtalen. Och i våras började istället hot komma. Andra kriminella skrev att han var skyldig dem pengar och ville att han skulle utföra tjänster - annars skulle hans familj sprängas i luften.
Han tar fram sin telefon igen.
"XX bil kommer bli lågor i kväll" står i ett meddelande som han fått för bara några veckor sen

Någon annan har skickat adressuppgifter och namn på medlemmar i hans familj.
"Vi såg dig, tro mig. Kommer du inte nu, det kommer smälla" står i ett annat.
– Jag var så jävla pressad. Dum som jag var gick jag med på det. Jag har kört så mycket skit för dem. Narkotika, vapen - allt. Och samtidigt var polisen som bortblåst, säger Ayman.
Under samma period hann Ayman också åka fast för olovlig körning eftersom han kört bil utan körkort. Vid ett tillfälle hade han även narkotika i blodet.
– Jag har ingen annan än mig själv att skylla. Men jag visste inte vad jag skulle göra. Jag hörde ingenting från polisen. De struntade i allt jag utsattes för. Och vad skulle du göra om kriminella hotade att döda din familj? säger Ayman.

 

Kritisk mot polisen

I Kriminalvårdens papper står det att polisen anser att Ayman slutat samarbeta. Under ett telefonsamtal som Ayman spelat in, säger en polis på personskyddet att man inte längre litar på att han håller sig undan från kriminalitet. När GP ringer upp vill man dock inte kommentera fallet på grund av sekretess.

– Vi kommenterar aldrig specifika ärenden, säger Susanne Arvidsson, chef på polisens sektion för brottsoffer och personsäkerhet.

Hon skriver senare i ett mejl att en generell förutsättning för att få personskydd är att personen inte utsätter sig för fara, begår brott eller har någon form av missbruk.

Ayman tittar ut genom passagerarrutan. Han darrar på rösten när han pratar om framtiden, sitt barn och drömmen om ett normalt liv. Sen säger han att han inte vill att folk ska tycka synd om honom.
– Jag är inte guds bästa barn. Hade jag kunnat spola tillbaka tiden hade jag aldrig börjat med kriminalitet. Jag vet att ansvaret för mitt agerande ligger helt på mig själv. Men när du försöker ta dig ur det här livet och offrar allt för att hjälpa polisen, då måste samhället finnas där. Vem ska någonsin våga vittna, om polisen inte kan skydda dig?
http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/han-hoppade-av-mc-g%C3%A4nget-nu-har-vittnesskyddet-dragits-in-1.4745054

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar