tisdag 15 november 2016

Sveriges mest ökände bankrånare, 69-årige Clark Olofsson, kommer under tisdagen att föras till belgiskt fängelse


Clark Olofsson på väg att lämna Sverige - får aldrig återvända

Clark Olofsson avtjänar ett nioårigt fängelsestraff för grovt narkotikabrott.
Själv menar han att det enda han gjort var att lämna över några ­telefonkort, men rätten menade att han ”utgjorde en viktig länk” mellan köpare och säljare av ett stort knarkparti.
Förutom de nio åren för narkotikabrott förverkades fem år av en tidigare villkorlig frigivning från Danmark.

Ett år kvar på straffet

Det innebär att Clark Olofsson med två­tredjedelsfrigivning sammanlagt ska avtjäna nio år och fyra ­månader. Han har suttit åtta år, och kan tidigast friges i november 2017. Men han har ansökt om att bli överförd till Belgien, där han sedan tidigt 90-tal är medborgare.
- Då kommer jag att komma ut såhär, sa han och knäppte med fingrarna när Aftonbladet träffade honom på Kumlas säkerhetsavdelning Fenix för ett år sedan.
Gång på gång har hans ansökan om en flytt avslagits.
Tills nu.
– Det finns ett beslut att han ska överföras till Belgien, åtminstone är det vad han själv sagt till mig, säger hans advokat Peter Althin.
Peter Althin säger att han just nu, under tisdagseftermiddagen, försöker reda ut när Clark ska lämna Kumla och Sverige.
– Jag har inte fått något besked. Clark har lovat att ringa mig när han kommer till Belgien.
Enligt uppgift till Aftonbladet lämnade Clark Olofsson strax före klockan 14 i dag anstalten. Hur transporten till Belgien sker är oklart.
Anstaltschefen Kenneth Gustafsson säger att han vet att beslutet om att Clark ska lämnas ut är fattat, men att han inte känner till om det har verkställts. 

"Ska leva hederligt"

När Aftonbladet träffade Clark förra året fick han frågan om han skulle leva hederligt när han släpptes ut?
– Det har jag gjort de senaste 20 åren.
Han fick frågan hur han tänkte sig sitt liv efter frigivning, vem han ska leva med?
– Det är mitt minsta problem. Jag har hur många varianter som helst. Två-tre färdiga planer. Jag kommer segla, skriva, filma och ha det bra.
Hälsan hade han inga problem med, sa han.
– Jag tänker ibland, att nån krämpa måste ju komma någon gång. Men ingenting, jag är i full jävla kanonform.
Han ägde tidigare ett slott i Belgien, men det har han inte kvar.
– Jag kan köpa ett nytt vet du.
Hur ska du finansiera det?
– Om du bara visste vad jag har.
Clark Olofsson är också dömd till utvisning, och får alltså inte återvända till Sverige.

När planet landar i Belgien är han portad från Sverige för all framtid.
"I övrigt räknar jag med att snart bli frigiven", har Clark Olofsson skrivit i ett brev till Expressen.

Clark Olofsson: "Jag har bara haft kul när jag skrev"

I Kumlabrevet kommenterar han drivkraften bakom skrivandet:
"Jag har bara haft kul när jag skrev – det var liksom hela vitsen med att skriva utan egentlig tanke på publicering inom minst tio år, men det ena gav det andra, så vaffan??? Och ångrar gör jag bara saker jag INTE gjort! Vilket framgår av bok 3, för att inte tala om bok 4 som jag håller på med just nu!"

http://www.expressen.se/nyheter/clark-olofsson-lamnar-sverige--for-alltid/

 

Den ökände rånaren Clark Olofsson, numera Daniel Demuynck, 69, är på väg att lämna Sverige – och får aldrig återvända.
I eftermiddags skrevs han ut från Kumlaanstalten och ska nu överföras till Belgien.
– Belgien kommer att släppa mig fri direkt, har han tidigare sagt till Aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar