tisdag 23 december 2014

VU'er forlader bestyrelse efter Brian Sandberg-møde

 
Tirsdagens omdiskuterede debatmøde med Bandidos-rockeren Brian Sandberg i Aalborg betyder nu, at arrangøren forlader bestyrelsen i Venstres Ungdom (VU) i Aalborg.

- Jeg står fast på, at vi ikke har gjort noget forkert. Og jeg synes det er vigtigt, at vi aktivt går ud og forklarer, hvorfor vi inviterede Brian Sandberg til Aalborg, siger det nu forhenværende medlem af VU-bestyrelsen, Rafi Rahimzai, til tv2.dk.

Han forklarer, at han er lodret uenig i VU-bestyrelsens beslutning om at forholde sig tavs i debatten om Brian Sandberg-mødet:

- Jeg kan ikke acceptere, at andre mennesker skal kæmpe og forsvare mig eller arrangementet, når jeg selv kan! Det er ikke overraskende, at vi får kritik for at holde mødet, og jeg synes det er vigtigt vi går ud og diskuterer med kritikerne. Det kan jeg kun gøre ved at stå uden for bestyrelsen og tage debatten på min egen måde, siger Rafi Rahimzai.

På mødet tirsdag talte Brian Sandberg for omkring 100 mennesker om bandekriminalitet i Danmark. Siden har debatten kørt på de sociale medier. Andre lokale politikere har kritiseret, at VU på den idoliserer en dømt kriminel og i særdeleshed, at man i medierne kunne se unge tilhørere få taget deres billede sammen med Brian Sandberg.

Brian Sandberg selv har i den forbindelse været ude med en kommentar om, at ”det er klamt, at mit navn skal bruges som spin i et politisk spil”.

Rafi Rahimzai mener, at kritikken af mødet er helt forfejlet:
- Brian Sandberg får intet ud af at komme til Aalborg og tale for en forsamling. Han er berømt nok i forvejen. For os handlede det om at blive klogere. Ved et tilsvarende arrangement har vi haft lederen af politiets bandeenhed ude og fortælle. Det mener jeg, vi bør gå ud og forklare offentligt, siger han.

Han understreger dog, at mens han forlader bestyrelsen, så forbliver han medlem af Venstre Ungdom.
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-12-19-vuer-forlader-bestyrelse-efter-brian-sandberg-moede

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar