onsdag 13 januari 2010

Polisen stäms – av porrkung

Dömd till fängelse – kräver 50 miljoner kronor för ”olaglig brottsprovokation”

Han har haft porrklubbar och pekas ut som en förgrundsgestalt
i Stockholms undre värld.
Nu stämmer han en tidigare polisman som han påstår har infiltrerat hans verksamhet på statens uppdrag.
Samtidigt kräver han Rikspolisstyrelsen på 50 miljoner kronor.
Mannen, som är 48 år, dömdes förra året till fängelse i två år och tre månader. Resultatet av en olaglig brottsprovokation, hävdar han.
I sin stämningsansökan beskriver 48-åringen hur den avhoppade polismannen agerat som hemlig agent och förstört verksamheten

Den tidigare polismannen var en av flera som dömdes och fick tre års fängelse.
Han säger till Aftonbladet att 48-åringen nu agerar som en rättshaverist.

– Han gör detta säkert för att försöka rädda sitt eget rykte.
– Själv ångrar jag att jag engagerade mig i de här människorna och i den här verksamheten, jag längtar tillbaka till mitt gamla jobb varje dag.
– Men nu får jag betala för mitt misstag, jag ska avtjäna straffet och sedan gå vidare i livet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6418567.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar