söndag 4 december 2016

Jan Thømming, som til daglig blot kaldes ’Thømming’, er formand for foreningen Bikers Against Discrimination (B.A.D) Han hader ordet ’rocker’

- Ordet ’rocker’, Jan Thømming, kan vi snakke om det?
- Ja, det er noget, vi rigtig gerne vil snakke om. I MC-miljøet er det gået hen og blevet et skældsord. Lidt ligesom når man kalder en udlænding for perker. Det er et ord, som man forbinder med noget negativt. Det vil vi gerne have en debat om, og det er der ikke rigtig nogen, der er interesseret i uden for miljøet.

- Hvad er problemet med det ord?
- Problemet er, at det er et meget åbent begreb, som man egentlig kan hæfte på alle. Og det er et problem, når det pludselig bevæger sig ind i lovgivningen. Man laver begreber som ’rocker-relateret’, hvor man har et register, hvor folk står i 10 år. Det er faktisk mennesker, som ikke har gjort noget ulovligt. Deres eneste forbrydelse er, at de er medlem af en motorcykelklub, eller at de for eksempel har været til fødselsdagsfest i en motorcykelklub. Eller er blevet stoppet i en bil sammen med et medlem af en motorcykelklub. Det kan være min bror, min mor eller hvem som helst. Der er ingen klar afgrænsning på det.

Og nu snakker man om at rode med ting, der stikker helt ned i grundloven – altså vores forsamlingsret. At hvis du er rocker eller rocker-relateret, har du ikke ret til at mødes med dine venner.
- Bliver du selv kaldt rocker?
- Det gør jeg nok, men ikke mens jeg hører på det. Hvis jeg gør det, så tager jeg debatten med det samme. Hvis folk spørger mig, ’er du rocker’? så bliver jeg nødt til at spørge, ’hvad lægger du i ordet ’rocker?’ for, at jeg kan svare dig på det. For hvis du lægger visse ting i ordet, passer det ikke på mig. Lægger du andre ting i det, passer det måske bedre.
- Hvad lægger du selv i ordet?
- Haha, det tænkte jeg nok, du ville spørge om. For mig er det meget negativt ladet. Min personlige definition af det vil jeg holde for mig selv, for jeg vil ikke være med til at påvirke hverken i den ene eller den anden retning. Det interessante er, hvordan I i medierne beskriver det.
- Hvad er det så, politikerne skal gøre?
- Politikerne skal lade være med at bruge ordet. På samme måde, som man er meget politisk korrekt omkring, hvorvidt man må sige ’sort’ eller ’udlænding’ og den slags, så burde man også have en etik om at kalde nogen noget, som er så negativt ladet som ordet ’rocker’. Så politikerne bør tage et ansvar og lave en definition af ordet. På justitsministeriets hjemmeside bruger man ordene ’rocker’ og ’rockerborg’ utallige gange. Man kaster om sig med det. Men en af deres embedsmænd har faktisk skrevet til mig, at man ikke har en definition af ordet. Så man bruger altså et begreb, man ikke selv kan forklare, hvad betyder.
- Hvad skal man så egentlig kalde én som dig?
- Jeg ville kalde mig selv for biker. Én, som lever sit liv i motorcykel-miljøet. Én, som elsker det frie liv på landevejen. Det er den korrekte term, og den er positivt ladet i motorcykel-miljøet.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/hvad-fanden-er-en-rocker/6428512

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar