söndag 26 oktober 2014

Sverigedemokraternas ledamot i Svenljungas kommunstyrelse har ett förflutet som ledare för Bandidos.

Han var tidigare president för Bandidos Boråsavdelning och har avtjänat flera fängelsedomar.
Micael Persson, 42, fanns inte på valbar plats på någon av Sverigedemokraternas listor inför valet eftersom han är nyinflyttad i kommunen.

Däremot nominerade SD i Svenljunga honom till partiets plats i kommunstyrelsen, en nominering som röstades igenom av kommunfullmäktige i måndags.

– Jag var aktiv inom Socialdemokraterna fram tills jag var 25 år. Sen hände något, kalla det en 30-årskris eller något, och jag gick med i en MC-klubb. Det ställde till allting. Jag ångrar inte tiden i MC-klubben, men jag ångrar straffen. Och det är fel sätt att protestera, genom att ställa sig utanför samhället, säger han.

Det är inte alltid helt okomplicerat att lämna ett MC-gäng?
– Nej, men det beror på hur man har levt, hur mycket dumheter man har gjort, hur stora skulder man har. Jag har aldrig gjort något dumt i den miljön. Men visst känner man sig ensam, man känner sig utanför.

Han berättar hur hans gamla samhällsengagemang väcktes till liv i samband med det sista fängelsestraffet, hur han insåg att det inte går att förändra samhället om man väljer att stå utanför det.

– Jag såg MC-gänget som ett engagemang, tyckte det var roligt och häftigt, och en protest mot politiken och resten av samhället. Men sent ska syndaren vakna, som man säger. Att bara vara emot leder ingen vart.

Micael Persson berättar också hur han sett att kulturen kring MC-gäng blivit allt råare under åren.
– Jag intervjuades ju i BT, och ville då försöka få det legitimt. Men miljön gick åt fel håll, det blev grövre och grövre. I dag lyfter knappt någon på ögonbrynen när någon blir mördad, så får det bara inte vara.
http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/sd-topp-var-president-br-i-mc-ganget-bandidos%284506502%29.gm 

Hur ställer sig SD på riksnivå till hans bakgrund?
– Det har vi inte pratat med dem om. Vi är ju fristående från dem.
Micael Persson själv säger att han visst har informerat partiet om sin bakgrund.
– Jag har lagt korten på bordet från dag ett, att jag varit med i Bandidos, att den senaste domen är fyra år gammal och att jag valt att byta liv. Jag visste att det här skulle komma fram förr eller senare.
http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/sd-ordforande-i-svenljunga-%284506533%29.gm

Oj kära nån... det är ju verkligen graverande. Det här visste jag inte alls, säger hon angående SD-ledamotens bakgrund som president för Bandidos Boråsavdelning med ett flertal fängelsedomar i bagaget.
http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/eva-johansson-c-%284506649%29.gm

Micael Persson valdes in för Sverigedemokraterna i Svenljungas kommunstyrelse, trots att han inte stod på valsedlarna inför valet.
Men han har ett kriminellt förflutet, som inte ligger långt tillbaka i tiden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19754999.ab 

RADIO: Sverigedemokraternas nyvalde kommunstyrelseledamot i Svenljunga, Micael Persson, har tidigare varit president för en av mc-gänget Bandidos lokalavdelningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6001097&playaudio=5121579 


För två år sedan kom Micael Persson, den före detta Bandidos-ledaren i Borås, ut från fängelset.
I måndags valdes han in i kommunstyrelsen i Svenljunga. I Borås Tidning berättar den förre Bandidos-presidenten nu om sitt politiska engagemang.
– Jag såg mc-gänget som ett engagemang, tyckte det var roligt och häftigt, och en protest mot politiken och resten av samhället, säger Micael Persson till Borås Tidning.
– Alla ska ha rätt till en andra chans på något sätt, säger Christian Schönander, SD:s ordförande i Svenljunga.
http://www.expressen.se/gt/da-bandidos-ledare-nu-politiker-for-sd/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar