lördag 11 mars 2017

HA-rocker frikendt for færdselsdrab

34-årig familiefar og sygeplejerske mistede livet, da Jønkes tidligere livvagt foretog fatal uvending 

RETTEN PÅ FREDERIKSBERG (Ekstra Bladet): Han har været dømt for vold, kølleoverfald, færdselsforseelser og er en del af Hells Angels inderkreds. Men det var en simpel, banal og ikke mindst fatal uvending, der mandag igen havde sendt Espen Hertz på anklagebænken i retten.

Her stod den tidligere livvagt for rockeren Jønke tiltalt for overtrædelse af færdselsloven og uagtsomt manddrab af en 34-årig motorcyklist, der mistede livet den 16. november 2014. En aften, hvor det i dag fuldgyldige HA-medlem Hertz, havde været på restaurant med sin kæreste og fra en parkeringsbås på Slotsherrensvej i Vanløse skulle foretage en uvending.

- Jeg kører ud, orienterer mig, kører over i venstre vejbane og venter på at kunne svinge. Så hører jeg et brag, da han rammer bilen, og da jeg stiger ud, ser jeg en person ligge på jorden. Han har det meget skidt. Han har kramper og smerter, og jeg prøver at holde ham stille. Jeg åbner visiret på hjelmen og ser, at han bløder meget kraftigt, forklarede Espen Hertz i retten.

Her forklarede en bilinspektør, hvordan motorcyklisten væltede før sammenstødet med Hertz' bil og må antages at have kuret hen ad den regnvåde vejbane, før den 34-årige blev klemt mellem sit eget og Espen Hertz' køretøj.

Hustru kørte bag sin mandBåde HA-rockeren og en tilløbende bilist forsøgte herefter at yde førstehjælp til den stærkt sårede mand. Men også mandens hustru ankom til stedet. Hun havde sammen med parrets to børn på halvandet og fire år forladt familiemiddagen hos mandens forældre - hun og børnene i bil og han på motorcykel.

- Jeg så ikke selv ulykken, men kørte jo kun et par biler bag ham. Så jeg blev jo hurtigt klar over, at det var ham, der lå på kørebanen, fortalte en tårevædet Dorte Skogholm til Ekstra Bladet om den ulykkelige sag fra tilhørerrækkerne.

Hendes mand, der selv arbejdede som sygeplejerske, overlevede ikke de massive skader og døde allerede i ambulancen på vej til hospitalet. Hustruen var sammen med svigermoderen mødt op i retten, hvor de så frem til en afgørelse i sagen.

- Vi er her ikke på grund af hævn. Vi er her udelukkende for at få sat punktum for en sag, der er trukket alt for langt ud. Vi betragter det som et uheld, som bare blev helt fatalt, lød det fra afdødes mor, Heidi Rostgaard, som også fandt behov for at sige det samme, over for den tiltalte Espen Hertz, da retssagen endelig var slut.

Trods over i alt to års ventetid, tog det mindre end tre timer før en enig domsmandsret fandt den 33-årige rocker pure frifundet.

- Det var et kapitel, der skal lukkes, og jeg vil gerne vise min medfølelse med de pårørende. Jeg har jo hele tiden vidst, at jeg ikke har gjort noget forkert. Men det var en meget uheldig situation, der havde en meget tragisk udgang. Men det er da rart at blive renset af retten, udtrykte han efter rettens dom til Ekstra Bladet.
http://ekstrabladet.dk/112/ha-rocker-frikendt-for-faerdselsdrab/6561101

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar