fredag 31 augusti 2012

"Jag var ju skyldig men borde egentligen aldrig ha dömts utifrån den bevisning som fanns"

Anders Magnusson erkänner att det var han som genomförde ett av Sveriges mest spektakulära bankrån – det så kallade Gorbyrånet 1991. Han har dock aldrig dömts för det. Men sedan dess har han dömts för ett annat grovt rån och avverkat både Handelshögskolan och Anonyma Alkoholister. Idag hjälper han inte bara polisen och säkerhetscheferna på bankerna – utan också människor som har drabbats av sorg. 
Dagens Juridik träffar Anders Magnusson, 45, i samband med att han håller ett föredrag hos den ideella organisationen Mentor i Stockholm.
Hans livsberättelse är dramatisk och hans envetna kamp mot sitt ego, det falska lyxlivet runt Stureplan som levdes på miljonerna från brott, sitt missbruk och sin kriminella identitet har sedan många år fått honom att landa stadigt på båda fötterna.
- Jo, det vågar jag nog påstå... Men egentligen borde jag ha varit död för länge sedan. Jag har blivit skjuten, knivhuggen, fallit från höga höjder, knarkat, supit och... ja, allt… Totalt ansvarslös!
Redan i sin tidigare ungdom bestämde han sig för att det var han mot världen – och att han skulle vara ekonomiskt oberoende innan han fyllde 25 år. I de kriminella kretsarna hittade han till slut sin identitet.
- Mina förebilder var maffian… filmer som Maffiabröder och Gudfadern. Men när jag läste om mina egna brott på löpsedlarna så insåg jag plötsligt att det inte finns någon maffia eller undre värld – eller snarare att det i så fall var det jag själv och mina polare som var den undre världen.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/blendow-group-ab/pressrelease/view/jag-var-ju-skyldig-men-borde-egentligen-aldrig-ha-doemts-utifraan-den-bevisning-som-fanns-789481

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar