söndag 16 november 2014

”Jag gör inte något olagligt”

Jag verkar i en gråzon, men jag gör inget olagligt. Jag har aldrig blivit dömd, mer än i media. Kan jag hjälpa att folk tycker om porr? Jag kommer att gå från den här rättegången som en fri man och då har det tyvärr kostat skattebetalarna miljontals kronor.

Dennies Pettersson kommer cyklande när vi träffas i centrala Malmö.
Han tycker om att cykla, senare säger han att det perfekta livet vore att cykla på dagarna och jobba på kvällarna. Väldigt intensivt. Och dra på semester med jämna mellanrum. Att belöna sitt eget hårda arbete med till exempel några veckors jetsetliv i Brasilien.
Vi sätter oss på ett kafé och på första frågan rättar den så kallade porrbedragaren påståendet om att han tjänat en miljard de senaste 15 åren.
– Snarare rör det sig om 2,5 miljarder – sedan är det ju skillnad på omsättning och lön. Men jag behöver kanske inte jobba längre, skulle nog klarat mig på besparingar. Å andra sidan, vad fan, jag älskar att jobba.

Han tar en klunk av colan och lyssnar till sitt offentliga cv, skrivet av bland annat handelsorganisationer, polis och åklagare. Den inleds med telefonsexnummer och fortsätter med modemkapningar (i bland annat det ökända Trom Brom Srom).
– Telefonsexföretaget gjorde vi inga pengar på och när det gäller Tbs (Trom Brom Srom) utvecklade jag en bättre programvara. Sedan exploderade marknaden och alla kontona stängdes ner. Då pallade jag inte mer.
Annars började 41-åringen, ursprungligen från Blentarp, som dataprogrammerare.
– Men det var på stenåldern så det räknas inte. Mina talanger ligger snarare i den säljande delen. Och idéer, det är är väl det som är problemet, jag ligger före min tid ibland.

Efter Tbs flyttade Dennies utomlands och ”tillhandahöll produkter” inom porrbranschen på internet.
Runt 2010 var han tillbaka i Sverige och uppmärksammades genom kopplingar till lotteribluffen Waplotto.
– Polisen förhörde mig, därefter rann det ut i sanden. Fast jag sade till polisen att jag förstod att folk inte fattade vad de gjorde när det började gå via sms, att folk kände sig lurade, och då ville jag inte vara med längre.
Efter det följde en slags pensionärstillvaro på Österlen – ett ”paradis med pensionspengar att leva på”.
- Sedan kom några affärsbekanta och undrade vad mina gamla filmrättigheter tagit vägen. För fan, det är många som laddar ner dina filmer utan att betala. Funderade lite på det och tänkte att det här kan ju vara en affärsidé.

Det finns mycket annat än porr på internet som kan sysselsätta någon som ser sig själv som en skicklig innovatör och säljare.
– Jo, fast jag har aldrig haft några betänkligheter. Alla filmer som jag hade rättigheter till har varit schysta, de såldes till stora filmdistributörer och har blivit godkända i USA där reglerna är mycket hårdare.
Dennies tar fram sin väska och visar utskrivna förhör från förundersökningen, vilka, enligt honom, talar för hans sak.
– Här finns poliser och åklagare, andra åklagare än Birgersson, som säger att Dennies Pettersson är på gränsen. Men han är ingen brottsling.
En förundersökning som han för övrigt kan oerhört väl.
– Jag satt i nästan ett år i häktet och hade inte så mycket annat att göra.
Sommaren 2013 häktades Dennies Pettersson, misstänkt för att ha pressat tusentals personer på flera miljoner för porrsurfning. Personer som hävdade att de aldrig porrsurfat.
– Ingen kan vara okunnig över att de laddar ner något för att de vill titta. Jag har gjort undantag för förståndshandikappade och minderåriga. Förutom de fall där vuxna personer skyllt på sina barn. ”Det var min femåring som tryckte fel” – visst… För min del är det obestridligt att de har laddat ner.

Dennies tystnar lite när en annan kafégäst passerar. Sedan lutar han sig fram och säger att det inte är hans problem att många ”läser dåligt” på nätet.
– Folk tror att man kan göra vad man vill på internet. Nu är det någon som säger till och då blir det problem. Ingenting är gratis i den här världen, ja, förutom dina barns kärlek.
I januari väntar omstarten i rättegången mot Dennies Pettersson et consortes. Något huvudmannen själv ser fram emot.
– Vet du hur mycket det här kommer att kosta? Advokaterna lär casha samhället på en mille var och jag ska kräva ett rekordskadestånd
Om du vinner.
– Jag vinner. Det här håller inte. Åklagaren får en jätteöverraskning i rättegången, han går rakt in i en dunderfälla. Att låta mig sitta häktad så länge var det värsta han kunde göra. Jag kommer att pusha på med allt jag har. För det här ska vara sista gången en åklagare bråkar om att jag skickar ut påstådda falska räkningar.

Samtidigt som Dennies förbereder sig för rättegången har han fortsatt att skicka ut sina krav. Några av dem har gått som tvistemål till tingsrätter runt om i landet.
Dessutom har han upprättat polisanmälningar om brott mot upphovsrättslagen. Och förundersökningar har inletts.
– Jag ska ha alla pengar som folk stulit från mig. Efter det ska jag sätta mig ner och utveckla nya produkter, det måste jag göra för annars är det inte kul. Men nu blir det en global satsning. Pallar inte med Sverige längre.
http://www.skanskan.se/article/20141110/MALMO/141119952/-/jag-gor-inte-nagot-olagligt?utm_source

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar