lördag 29 november 2014

Beväpnad polispatrull stormade fel lägenhet

Med dragna vapen slog polisen in dörren och stormade en lägenhet. Kvinnan som bodde i lägenheten tvingades tillsammans med sin pappa ner på golvet och fick därpå lämna hemmet i sina sovkläder.
Tyvärr var det. ”på grund av synnerligen oturliga omständigheter”, fel adress.

Det var med anledning av uppgifter om en person misstänktes ha tillgång till vapen i sin lägenhet på Möllevången fattade åklagare beslut om husrannsakan hos den misstänkte.
Men på grund av en felaktig adress i en databas började polisen istället spana mot en 37-årig grannkvinnas lägenhet

På morgonen den 29 juni 2012 vaknade kvinnan och hennes 66-årige pappa, som sovit över hos henne, av ett fruktansvärt brak. Båda förstod att någon slagit in den låsta lägenhetsdörren.
Yrvakna såg de att poliser med dragna pistoler rusade in i lägenheten och hotade dem.

– Vi trodde att vår sista stund var kommen. Denna känsla av rädsla och fruktan sitter fortfarande i, skriver kvinnan som blev tillsagd att stanna i sitt sovrum.
– Samtidigt såg jag att min far tvingades ner på mage med händerna knäppta på ryggen med ett automatvapen riktat mot honom.

Kvinnan och mannen tvingades därefter ut på gården i väntan på att lägenheten genomsöktes.
– Iklädda sovkläder och med katterna i en bur tvingades vi, till grannarnas allmänna beskådande, sitta på gården i cirka 30 minuter under övervakning medan poliserna sökte genom lägenheten,

En polisanmälan
upprättades om tjänstefel, men efter att genomfört olika utredningsåtgärder beslutade åklagaren att lägga ned förundersökningen.
Som motivering angavs att husrannsakan genomfördes på fel adress på grund av synnerligen oturliga omständigheter.

Händelsen prövades
även disciplinärt av Polismyndigheten i Skåne, men denna prövning föranledde ingen vidare åtgärd.
Senare begärde kvinnan och hennes pappa ersättning med 180 000 kronor vardera.

– Jag kände mig oerhört kränkt för att det var ett fruktansvärt intrång på min och min fars personliga integritet och mitt privatliv i min privatbostad. Vi är helt vanliga hederliga svenska medborgare som inte har några som helst kopplingar till kriminalitet eller kriminella personer.

Efter utredning
har nu Rikspolisstyrelsen beslutat bevilja kvinnan och mannen ersättning med 5 000 kronor vardera. I övrigt avslås deras yrkanden.
Polismyndigheten har sedan tidigare ersatt den skadade lägenhetsdörren.
http://www.skanskan.se/article/20141123/MALMO/141129783/-/bevapnad-polispatrull-stormade-fel-lagenhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar