torsdag 15 januari 2015

Hänger ut folk på nätet – men vill vara anonym



Han hänger ut folk med namn, bild och hemadress på nätet. Men när GP når västsvensken för en intervju är hans första fråga:
- Du publicerar väl inte mitt namn?
Han har drivit en av landets största renodlade uthängningssajter i snart två år, berättar västsvensken som är orolig för att själv bli namngiven,
- Man måste ju vara lite försiktig med namngivning och sådana grejer. Jag har barn hemma och det är inte så att jag vill ha mitt namn ute.

Servern för sajten kriminellt.com är placerad i Panama. Annars hade mycket av det som publiceras på sajten troligtvis varit åtalbart. Det handlar inte bara om risker för kostbara rättsprocesser för förtal utan också om att bilder och texter i flera fall är stulna rakt av från stora nyhetsmedier som GT.
Personerna bakom sajten har också gjort allt som står i deras makt för att behålla sin anonymitet. Men vi lyckas genom omvägar identifiera ägaren och får en intervju – mot villkor att vi inte namnger honom.

Du känner själv att namnet är en känslig sak för dig, hur tänker du då när du publicerar namn och adresser på andra?
- För mig själv är det känsligt. Jag har inte gjort någonting så därför vill inte jag bli utsatt för något. Jag har inte gjort mer än att jag står för att hänga ut dem.

Varför är det rätt att hänga ut dem?
- Jag tycker samhället inte tar sitt ansvar. Polis och myndigheter lägger allt ansvar på förövaren medan offret får lida i sin ensamhet. Det är därför jag blivit så engagerad i detta, att jag vill ha en ändring.

Hur gör du för att det ska bli rätt? I december blev det ju fel när ni publicerade bild på "fel" person.
- Det kan jag medge att det skett. Jag gick in på förövarens bilddagbok och råkade ta fel bild. Men då skrev någon direkt till mig, en person som bodde i samma stad, och skrev att det var fel bild. Och då tog jag bort den direkt.

Hur kändes det att du lade ut bild på helt fel person?
- Det är klart att det inte kändes bra. Är han oskyldig så ska han naturligtvis inte ligga ute. Det skrev jag också, att det var fel person och jag tog bort det.

För fem år sedan, då det kriminella gänget Original Gangsters ledare Denho Acar drev sidan från sin landsflykt i Turkiet begicks ett liknande misstag. Då hängdes en ung man från Göteborg felaktigt ut med namn, bild och personnummer som en nazist som skulle ha utsatt en ung familjemedlem för upprepade sexuella övergrepp.
Informationen hade mejlats in till sajten och därefter lades den ut direkt.
- Jag har haft sidan i snart två år och annars har det inte varit något problem. Vi är ganska noga med namn och adresser. Det var bara det här misstaget, säger den man som driver sidan i dag.

Han säger att han för snart två år sedan köpte sajten av en man som drev den tillsammans med Denho Acar. Finansieringen sker genom annonser via Google, där också seriösa företag kan köpa annonsplats och hamnar på uthängningssajten, samt mindre donationer via en sms-tjänst.
- Det är inga jättesummor direkt. Det är inget jag slutar mitt jobb för att skriva med hela dagarna.

Hur mycket tid lägger du ner på detta?
- Det är lite olika. Man har jobb och barn själv så det blir några timmar i veckan. Kanske tio–tjugo timmar i veckan och jag har en till som hjälper mig lite med artiklar. Det är väl mest jag som sköter allt på så sätt.

Du är själv också dömd. Skulle det vara skäl för att ditt namn skulle ut på en hemsida?
- Nej, jag har ju redan varit uthängd i media när det hände. Både för narkotikabrottet och häleriet har det skrivits om mig i tidningen. Inte med namn visserligen, men det är en liten stad jag bor i och då fattar alla ändå vem det var. Visst kan man tycka att ett namn gör mer skada men det tycker inte jag egentligen. Vi gör det bara lättare för folk att veta vilka de är.

Hur hade du resonerat över att någon i det sammanhanget hade publicerat ditt namn och barnens hemadress?
- Folk kan kolla upp mig genom att ringa till tingsrätten ändå. Det är väl dumt att man gjort det man har gjort, men det är inget jag bryr mig om. Vill folk veta om vad man gjort så får folk göra det. Tycker inte vare sig häleri eller narkotikabrott är så farligt. Det är inget jag skäms för.

I flera artiklar pekar ni även indirekt ut offren eller gör det lättare att identifiera offren som ofta har någon form av relation till förövaren. Har det hört av sig något offer som känt sig utpekat?
- Det är väl mer förövare som hör av oss.

Vad säger de då?
- Det säger väl att de ska söka upp oss och att de kräver att vi ska ta bort det. Men jag lägger inte så mycket energi på det.

Uthängningssajten kriminellt.com har varit föremål för intresse från både Datainspektionens och Rikspolisstyrelsens rotel för it-brottslighet. I ett yttrande till it-roteln 2009 skrev Datainspektionen att det "inte finns ett journalistiskt ändamål" bakom sajten och att de uppgifter som publiceras är kränkande och bör utgöra ett brott mot Personuppgiftslagen.
"Webbplatsen är på svenska, behandlar uppgifter om personer som dömts för sexbrott i Sverige och riktar sig till en svensk publik", skrev Datainspektionen då.
Men de som drivit sidan har aldrig fällts för brott.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2601583-hanger-ut-folk-pa-natet-men-vill-vara-anonym

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar