torsdag 22 januari 2015

Dokumentärfilm - Hur gör man för att rädda ett folk?

Den skrämmande berättelsen om svenska rasbiologers framfart i Lappland och Rasbiologiska institutets kopplingar till nazityskland.

Denna djupdykning i den statliga rasbiologins svenska ursprung tar avstamp i läkaren och professorn Herman Lundborgs arbete som rasbiolog. Herman Lundborg var ledare för världens första statliga rasbiologiska institut i Uppsala 1922 - 1935. I brett upplagda rasundersökningar skulle han ta reda på var i landet det svenska folket var rasmässigt renast.

– Han såg som sitt uppdrag att rädda den svenska folkstammen från att beblanda sig med främmande och, som han tyckte, sämre folk, berättar filmens regissör Maja Hagerman.

Sämre folk var i Lundborgs ögon samerna i Lappland. Paradoxalt nog blev Herman under en av sina forskningsresor i Lappmarken kär i Maria Isaksson, som med institutets definitioner var av ”främmande ras” – en finska med samiskt utseende.

För första gången får vi ta del av material och information som aldrig tidigare förts fram offentligt. I filmen medverkar flera personer som i dag söker efter den svenska rasbiologins historia och några som själva minns den. Bland andra Katarina Pirak Sikku och Anna Sunna.

”Jag vill berätta den här historien för mina barn. Jag vill inte att de ska ha bara de här skärvorna som jag har. Jag vill att de ska få hela bilden. Vissa känslor och hur man agerar i vissa situationer – att man kan känna skam att vara same och att det inte alltid är eller har varit så fint – kan man föra över till generationer. Och jag vill inte att mina barn ska bära någonting alls av den skammen. Det är viktigt att vi nu får den här bilden och berättelsen – vad var det som hände?” – Anna Sunna.
Svensk dokumentär från 2015 av Maja Hagerman. Foto och klippning: Claes Gabrielson.

Sändningstider:
SVT2 Torsdag 22 jan 2015 kl 20.00
SVT2 Lördag 24 jan 2015 kl 16.55
SVT2 Söndag 25 jan 2015 kl 23.55

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk-avsnitt-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar