Sverige bör bygga ut ett nät av skyddade rastplatser för lastbilar med EU-medel. EU har satt upp regler för chaufförernas arbetstid och ställer krav på dygnsvila. Då är det också rimligt om man från EU:s sida bidrar med praktisk hjälp till hur detta skall lösas, skriver Annelie Enochson (KD).
Kostnaden för samtliga stölder i godstransporter uppskattas till cirka en miljard kronor per år. Av dessa utgör cirka hälften stöldvärde och hälften tillkommande kostnader. Om hänsyn tas till kundaspekter och marknadsföringskostnader hamnar vi efter en grov uppskattning på ytterligare 1,4 miljarder kronor. De stora penningsummorna innebär att godsstölder från transporter är den ekonomiska motorn i mycket av den organiserade brottsligheten.
Lastbilsstölderna utgör en viktig inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Kriminella mc-gäng och andra nätverk infiltrerar åkerier och får därigenom veta vilket gods som körs och med vilken lastbil. Brott mot den tunga trafiken är, sett ur den kriminelles ögon, ett lågriskprojekt med hög avkastning. Ibland är stölderna mycket fräcka och sker när lastbilschauffören ligger och sover.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.347670-stoppa-stolderna-bygg-sakra-rastplatser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar