torsdag 25 november 2010

- Organisator, ikke bakmann Teologistudenten (25) sier han var langt nede i kokain-pyramiden.

Les også:
- Jeg var naiv og dum da jeg ble spurt om å finne kurerer som kunne reise til Brasil med penger og ta med stoff som kunne gjøres om til kokain tilbake. Det er mitt ansvar at de to jentene sitter her nå. Derfor bør du ta mer på meg enn på dem om det blir en dom, ærede dommer, ba 25-åringen i Oslo tingrett i formiddag.

Han skulle få 20.000 kroner per jente som reiste, men ifølge sin egen forklaring kunne han ikke spørre de som var høyere oppe i pyramiden om hvor mye penger som skulle fraktes til Sør-Amerika og mengden med stoff som skulle smugles hjem:

- Dette er menn som er eldre enn meg, og jeg var ikke i en posisjon til å spørre om slikt, sa studenten, som ble adoptert fra Peru som liten gutt.

Også de to kvinnelige kurerene kom til Oslo vest som adoptivbarn fra Sør-Amerika mens de var små. 

Forsvarerne ventes å gjøre et poeng ut av at dette gjorde dem ekstra sårbare før de ble rekrutert til kokain-smuglingen.

- Godt betalt

Kurerene skulle få reise og opphold betalt, 20.000 kroner i lommepenger, pluss 10.000 kroner når de kom tilbake.
Totalt kostet hver kurer rundt 100.000 kroner.
- Jeg brukte jentene på en dårlig måte, på samme måte som jeg ble brukt av de bak meg, sa 25-åringen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3920503.ece

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar