Etter krigen gjennomreguleres gravskikken i Norge, og man kan ikke sette hva som helst på en gravstein. På 1960-itallet får landskapsarkitektene stor innflytelse på kirkegårdene, som blir uttrykk for stilideal innen landskapsarkitektur.
Samtidig som man har alle disse reglene, er det et større fokus på personlige uttrykk i samfunnet. Hells Angels ville sette sin logo på graven til medlemmet Trond Malmo i 2002. Det fikk de ikke lov til.
– Gravminner skal være sømmelige, og det meste må søkes om. Gravplassen er likevel et ytringsmedium.
Det er her de pårørende rekonstruerer de døde. En ny trend på barnegraver er bruken av bamser, uten at bamsen er et symbol på døden.
– Men som rekonstruksjon av barnet kan den ha en betydning for de pårørende, sier Fekjan.
http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/283803
Samtidig som man har alle disse reglene, er det et større fokus på personlige uttrykk i samfunnet. Hells Angels ville sette sin logo på graven til medlemmet Trond Malmo i 2002. Det fikk de ikke lov til.
– Gravminner skal være sømmelige, og det meste må søkes om. Gravplassen er likevel et ytringsmedium.
Det er her de pårørende rekonstruerer de døde. En ny trend på barnegraver er bruken av bamser, uten at bamsen er et symbol på døden.
– Men som rekonstruksjon av barnet kan den ha en betydning for de pårørende, sier Fekjan.
http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/283803
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar