onsdag 5 maj 2010

Jønke før sin knivsag: »Det er fuldkommen vanvittigt«

Det er en kampberedt Jørn Jønke Nielsen, der er mødt op i Højesteret i København, hvor han står tiltalt for knivstik og vold i 2007 på Nørrebro.
Hells Angels-rockeren blev frifundet i både byretten og landsretten, men anklagemyndigheden har formået at få sagen ført op i Højesteret.
Jørn Jønke Nielsen er netop ankommet til Højesteret i en sort bil efterfulgt af en mindre kortege af endnu en sort bil og en stor rød varevogn med flere hærdebrede, karseklippede og tatoverede mænd.
»Det er fuldkommen vanvittigt. Jeg forsøgte bare at forsvare mig mod en mand, der ville slå mig ihjel«, siger han.
Frifundet ved to retsinstanser
Jørn Jønke Nielsen er ved både byretten og landsretten frifundet for knivstikkeriet i Ægirsgade i december 2007.
Det skete, da Jønke og en bodyguard blev angrebet med kniv. Jønke blev stukket, men fik vristet kniven fra angriberen og stak tre gange tilbage.
Angriberen blev siden idømt halvandet års fængsel, mens Jørn Jønke Nielsen - med snæver margin - blev frifundet. Både i by- og landsret var nævningestemmer afgørende for frifindelsen.
Ville gøre det igen
Efter frifindelsen i Øster Landsret i oktober sidste år, udtrykte Hells Angels-rockeren tilfredshed med, at ikke blev dømt for at forsvare sig selv.
»Det er godt for alle andre og ikke kun mig og mine, at man har lov til at forsvare sig. Man ville handle på samme måde næste gang«, sagde han.
HA'erens advokat, Michael Juul Eriksen, har kritiseret anklagemyndigheden for udelukkende at gå efter Jørn Jønke Nielsen.
»De gør det kun, fordi det er ham. Det her er efter min mening langt ud over grænsen for pinlig opførsel«, sagde han.
Jørn Jønke Nielsen har krævet 1.170.000 kroner i erstatning efter sin frifindelse i både by- og landsretten.
http://politiken.dk/indland/article963951.ece

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar