fredag 30 oktober 2009

Att försöka lämna ett kriminellt gäng kan vara belagt med dödsstraff. Tänk på det boys


Ahmad Osman kunde dra sig ur. Han sitter i rullstol efter att ha blivit knivstucken av tre medlemmar i Bandidos:

– De har ingen nytta av mig. Jag har haft tur, säger han.

För sex år sedan blev Ahmad Osman medlem i Black Cobras. Hans främsta merit var att han var bra på att slåss.

Det ledande kriminella gänget i Hilleröd, Bandidos, hade flera gånger försökt locka honom att bli medlem.

– Den som säger nej riskerar att bli skjuten. Men jag sa nej. Jag var inte rädd.

Gängen som slåss

Sammanlagt beräknas över 900 personer vara medlemmar i drygt 70 gäng.
Polisen delar upp gängen i rockers (Hells Angels) och Bandidos med stödgrupper, och gäng där merparten av medlemmarna är första eller andra generationens invandrare från förorter och Nørrebro.

Så här är medlemsfördelningen:
Bandidos: 163 medlemmar i 14 avdelningar, alla belägna utanför Köpenhamn.
Bandidos stödgrupper: 53 medlemmar
Hells Angels: 120 medlemmar i 7 avdelningar.
AK 81: 113 medlemmar i 11 grupper.
Hells Angels och deras stödgrupp AK 81 har ungefär hälften av sina medlemmar och grupper i Köpenhamn med omnejd.
Invandrargängen: 17 olika gäng med omkring 350 medlemmar. Störst är Black Cobras med omkring 60 medlemmar.
De flesta av invandrargängen finns i Köpenhamn med omnejd.
I gängkriget är det Hells Angels/AK81 som slåss om narkotikamarknaden framför allt i Köpenhamn mot förorts- och Nørrebrogängen.
Källa: NEC, Rigspolitiets ­Nationale Efterforsknings­støttecenter.
http://sydsvenskan.se/danmark/article562667/Jag-tycker-anda-att-jag-har-haft-tur.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar